jueves, 29 de enero de 2015

RESUMEN literatura del segle XIX(catalunya)

1.context historic

Amb la industrialització que ha experientat europa ha creat canvis impotants com:
-creixement de les ciutats
-apaició d'una nova classe dirigent(BURGESIA)
-revolucions liberals que acaben amb l'antic regim
-aparició d'un prolatariat obrer que s'organitzara en sindicats i partits politics.
-a finals del segle XIX es produeix una segona revolució industrial despres del invent del motor d'explosio i l'electricitat.

Colonització: les grans potencies europees conqueriren grans imperis colonials a africa asia i oceania.Principals potencies een frança i gran bretanya.

Nombroses nacions que no eren nació pero s'hi sentien començaven a formar la seva propia nació. A finals del segle XIX i principis del XX sorgiren moltes nacions.


LA POESIA
a finals del segle XIX quant s comença a abandonar el romanticisme i entra el realisme,en la poesia va sorgi un moviment noenat parnassianisme que nomes se preocupava de la forma i no del contingut.




SIMBOLISME:es un moviment a finals del segle XIX que consisteix en la contradictoria de la idea del materialisme i que defensa l'existencia la importancia d'una realitat immaterial que influeix sobre la persona.Els seus impulsors son charles baudalaire i paul varlaine.

DECADENTISME:un moviment que considera que l'art es una finalitat per ell mateix i que està per damunt de qualsevol consideració moral o funcional.

2.MODERNISME

    1. context historic
la catalunya de finals del segle XIX es una societat que vol agafar el corrent de modernitzacio de europa que tenien com a referencia a frança i a gran bretanya:
-sombolisme i decadentisme
-vitalisme(Nietsche)
-art nouveau
mentres tant que a espanya contínua sense industrialitzar-se per tant una societat molt enderrerida i rural.i a1898 perdrà les darreres colonies que li quedaven,i amb aixó enderrira encara mes a espanya.

Modernisme : es un moviment cultural de finals del segle XIX que preten convertir la cultura catalana en una cultura moderna dins europa amb les principals tendencies d'aquell moment:
-simbolise decadentisme
-vitalisme(nietsche)
-art nouveau
no tan sols ho aconseguiran sinó que molts autors importants del moment seran catalans.

NIETSCHE: gent compromesa,que tenen com a objectiu transformar i millorar la societat a traves de l'art i la cultura.

SIMBOLISTA-DECADENTISTA:es una societat que no els compren,ells nomes volen fer art i cultura i no pensen que aquest art o cultura hagi de servir per millorar la societat sinó per finalitats estetiques.

VITALISTA-REGENERACIONISTA: impulsada per la revista Avenç,(influits pel vitalisme de nietsche) que eleboren un programa de regeneració moral,social i politica a catalunya


JOAN MARAGALL:fill de familia burgesa que no va seguir el negoci familiar sinó que va estudiar de advocat i es va dedicar al periodisme i la literatura,que amb aixó va coneixer autors europeus com nietsche en una publicació d'idees.

Obres:elogia de la paraula /elogia de la poesia/ poesies/visions i cants/seqüencies.


MOVIMENT ORFEONISTIC:moviment musical que es desenvolupa a catalunya i a balearsa finals del segle XIX que impulsa la creació de corals populars que canten poemes de autors de l'epoca musicats pels principals compositors.d'aquesta manera el autor i la poesia es fan molt populars.


L'ESCOLA MALLORQUINA:
-context historic:la mallorca de finals del segle XIX es una societat agraria pero que experimenta:
-les grans terres seran venudes als pagesos benestants
-amb aquestes terres s'aprofitaran mes i es aplicaran nous cultius i maneres de conreu.
-amb l'introducció del ferrocarril el comerç augmenta notablement
-comença una minoria d'industrialitzacio en inca palma i manacor.

L'ESCOLA MALLORQUINA:(concepte):
es un moviment que es dona a mallorca al mateix temps que es desarrolla el modernisme a catalunya.Defensen l'us del catala pero en diferencia de catalunya:
-societat mes conservadora i tradicional
-mesura equilibri i harmonia
-esponteneitat i no son partidaris de l'inspiració sinó de l'esforç perfeccionat.


MIQUEL costa i llobera:
fill d'una familia bensetant i va estudiar dreta a barcelona i a madrid, i tambe fou ordenat sacerdot a roma.

Obres:poesies,horacianes,visions de palestina(tematica biblica)

JOAN alcover:
va anar a estudiar dret a barcelona,marit de 2 dones i pare de 5 fills que nomes en sobrevisque el darrer

Obres:cap al tard i poemes biblics.

EL TEATRE EUROPEU DE FINALS DEL S.XIX

HENRIC IBSEN:dramaturg noruec i creador del teatre d'idees :
-qüestiona i critica la societat burgesa
-farà servir tecniques naturalistes

MAURICE MAETERLINCK:
dramaturg belga i creador del teatre decadentista:
-importancia de l'atmosfera i transmissió de sensacions.
-importancia dels silencis
-escenari buit
-llenguatge reaiteratiu i suggestiu

-obssecio per la mort i la desgràcia

No hay comentarios:

Publicar un comentario