RESUMEN literatura del segle XIX(catalunya)
1.context historic
Amb la industrialització
que ha experientat europa ha creat canvis impotants com:
-creixement de les ciutats
-apaició d'una nova
classe dirigent(BURGESIA)
-revolucions liberals que
acaben amb l'antic regim
-aparició d'un
prolatariat obrer que s'organitzara en sindicats i partits politics.
-a finals del segle XIX es
produeix una segona revolució industrial despres del invent del
motor d'explosio i l'electricitat.
Colonització: les grans
potencies europees conqueriren grans imperis colonials a africa asia
i oceania.Principals potencies een frança i gran bretanya.
Nombroses nacions que no
eren nació pero s'hi sentien començaven a formar la seva propia
nació. A finals del segle XIX i principis del XX sorgiren moltes
nacions.
LA POESIA
a finals del segle XIX
quant s comença a abandonar el romanticisme i entra el realisme,en
la poesia va sorgi un moviment noenat parnassianisme que nomes se
preocupava de la forma i no del contingut.
SIMBOLISME:es un moviment
a finals del segle XIX que consisteix en la contradictoria de la idea
del materialisme i que defensa l'existencia la importancia d'una
realitat immaterial que influeix sobre la persona.Els seus impulsors
son charles baudalaire i paul varlaine.
DECADENTISME:un moviment
que considera que l'art es una finalitat per ell mateix i que està
per damunt de qualsevol consideració moral o funcional.
2.MODERNISME
- context historic
la catalunya de finals del
segle XIX es una societat que vol agafar el corrent de modernitzacio
de europa que tenien com a referencia a frança i a gran bretanya:
-sombolisme i decadentisme
-vitalisme(Nietsche)
-art nouveau
mentres tant que a espanya
contínua sense industrialitzar-se per tant una societat molt
enderrerida i rural.i a1898 perdrà les darreres colonies que li
quedaven,i amb aixó enderrira encara mes a espanya.
Modernisme :
es un moviment cultural de finals del segle XIX que preten convertir
la cultura catalana en una cultura moderna dins europa amb les
principals tendencies d'aquell moment:
-simbolise decadentisme
-vitalisme(nietsche)
-art nouveau
no tan sols ho
aconseguiran sinó que molts autors importants del moment seran
catalans.
NIETSCHE: gent
compromesa,que tenen com a objectiu transformar i millorar la
societat a traves de l'art i la cultura.
SIMBOLISTA-DECADENTISTA:es
una societat que no els compren,ells nomes volen fer art i cultura i
no pensen que aquest art o cultura hagi de servir per millorar la
societat sinó per finalitats estetiques.
VITALISTA-REGENERACIONISTA:
impulsada per la revista Avenç,(influits pel vitalisme de nietsche)
que eleboren un programa de regeneració moral,social i politica a
catalunya
JOAN MARAGALL:fill de
familia burgesa que no va seguir el negoci familiar sinó que va
estudiar de advocat i es va dedicar al periodisme i la literatura,que
amb aixó va coneixer autors europeus com nietsche en una publicació
d'idees.
Obres:elogia de la paraula
/elogia de la poesia/ poesies/visions i cants/seqüencies.
MOVIMENT
ORFEONISTIC:moviment musical que es desenvolupa a catalunya i a
balearsa finals del segle XIX que impulsa la creació de corals
populars que canten poemes de autors de l'epoca musicats pels
principals compositors.d'aquesta manera el autor i la poesia es fan
molt populars.
L'ESCOLA MALLORQUINA:
-context historic:la
mallorca de finals del segle XIX es una societat agraria pero que
experimenta:
-les grans terres
seran venudes als pagesos benestants
-amb aquestes terres
s'aprofitaran mes i es aplicaran nous cultius i maneres de conreu.
-amb l'introducció
del ferrocarril el comerç augmenta notablement
-comença una
minoria d'industrialitzacio en inca palma i manacor.
L'ESCOLA
MALLORQUINA:(concepte):
es un moviment que es dona
a mallorca al mateix temps que es desarrolla el modernisme a
catalunya.Defensen l'us del catala pero en diferencia de catalunya:
-societat mes conservadora
i tradicional
-mesura equilibri i
harmonia
-esponteneitat i no son
partidaris de l'inspiració sinó de l'esforç perfeccionat.
MIQUEL costa i llobera:
fill d'una familia
bensetant i va estudiar dreta a barcelona i a madrid, i tambe fou
ordenat sacerdot a roma.
Obres:poesies,horacianes,visions
de palestina(tematica biblica)
JOAN alcover:
va anar a estudiar dret a
barcelona,marit de 2 dones i pare de 5 fills que nomes en sobrevisque
el darrer
Obres:cap al tard i poemes
biblics.
EL TEATRE EUROPEU DE
FINALS DEL S.XIX
HENRIC IBSEN:dramaturg
noruec i creador del teatre d'idees :
-qüestiona
i critica la societat burgesa
-farà servir
tecniques naturalistes
MAURICE
MAETERLINCK:
dramaturg belga
i creador del teatre decadentista:
-importancia de l'atmosfera i
transmissió de sensacions.
-importancia
dels silencis
-escenari
buit
-llenguatge reaiteratiu i suggestiu
-obssecio per la mort i la desgràcia
No hay comentarios:
Publicar un comentario